kengkawan

Monday, September 10, 2012

macam mana nak bagi dia faham?

Assalamualaikum.
sebenarnya takde apa pun nak update,
cuma nak mintak pendapat,
macam mana nak bagi orang yang kita sayang,
yang kita cinta,
bahawa kita mintak putus bkn sbb kita tak sayang,
cuma terlebih sayang sampai kita taknak buat dosa dengan kita?
:'(
tipu kalau tak sayang,
tapi fikir balik,sebab sayang kita kena lepaskan.
jaga hati masing2 sebelum halal.
tolong saya.
dia terima perpisahan,tp mungkin jgk dia tak boleh terima lagi apa yang terjadi
dia remove sy dr friendlist fb dia.
hati mana tak sakit kan?
saya mohon kekuatan utk diri sy sendiri.
huwarghhhh
*lap airmata tiap kali ingat dia*

5 comments:

  1. dun worry lepas seminggu, dia akan cari awk blik..timme tu explain lah kat dia

    ReplyDelete
  2. Lepaskan segala tangisan dayah di sejadah.
    Mohonlah dibaikkan segala kerja.amin

    ReplyDelete
  3. kalu dia jodoh awak . dia akan kembali :) dan dia akan paham kenapa awak buat lagu tu :)

    ReplyDelete
  4. Dayah chan,
    Imam Hassan al Banna pernah ditujukan tentang hukum bercinta, dan beliau menjawab dgn bijaksana..'Bercinta secara halal itu halal, dan bercinta secara haram itu haram'. Cinta itu ada lah fitrah semulajadi manusia, Islam menolak apa2 sistem yg membuang trus fitrah manusia. Kita sbgai manusia yg berakal dan berilmu, kita tau apa yg halal dan apa yg haram. Niatkan di hati ukhti, berkawan dgn dia krn Allah, krn ingin berkahwin. Bak kata Ustaz Azhar Idrus, haram hukumnya berkawan dgn seseorang dgn niat selain untuk bernikah dengannya.

    Dayah chan,
    Saya menghormati keputusan ukhti, sb niat ukhti itu baik, tak terikut dengan dorongan nafsu semata2..Jika niat dia dan ukhti berkawan hanya utk hubungan yg halal, yakni bernikah, dan dia sudah pun menyatakan hasrat yg ikhlas utk menyunting dayah utk menjadi isterinya yg sah, maka itu sudah dikira pertunangan dan pertunangan adalah untuk mengenal budi hati masing2, cuba kenal hati budinya dan jaga adab2 bergaulan. Jika serasi maka teruskan lah dgn pernikahan dan jika xserasi, putuskan dgn cara yang baik.

    Dayah chan,
    Masyarakat kita, apabila disebut ttg cinta sebelum nikah, kita akan membayangkan kapel2 yg berkepit, usung sana sini naik moto. Para ulama mempunyai manhaj yg istimewa dlm menangani isu ini. Ungkapan cinta menurut manhaj ulama yg bijaksana, bermaksud bukanlah dari segi namanya tapi dari segi hakikat dan intipati sesuatu ungkapan itu. Sbgai contohnya, 'hotdog' dari segi nama bermaksud xelok tapi dari segi hakikat, ialah sejenis makanan yang halal. Cinta juga berlandaskan benda yang sama. Tetapi yang penting, jaga adab2 dan batas2 sebagai muslim dan muslimah yang sejati.

    Dayah chan dan kawan2 semua termasuk diriku yang hina ini,
    “Menjadi kewajipan ke atas kita agar beriltizam dengan petunjuk terbaik iaitu petunjuk yang dibawa oleh Muhammad SAW, para khulafa’ rashidun serta para sahabat baginda yang memperolehi hidayah, yang telah diarahkan oleh baginda SAW agar mengikuti sunnah mereka dan memegangnya dengan kukuh, jauh dari cara Barat yang terlalu bebas dan cara Timur yang terlalu ketat.”
    Banyak hujah2 oleh berkaitan cinta yg dikemukan oleh Prof. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya. Jika kita tidak keberatan, cubalah selak2, belek2 kitab ilmunya.

    Saya cuma hamba yg lemah, silap salah minta ditegur.

    ReplyDelete

mekaceh komen comel =)