kengkawan

Thursday, May 3, 2012

Cara mengubati rasa buruk sangka saranan Imam Al-Ghazali


Assalamualaikum w.b.t
harini mood sgt rajin nak update blog.
Kali ni entry lebih kepada pengisian.boleh yep?
tak pe lah,sekali sekala berkongsi apa yang kita tahu tak salah kan?

Kat sini ada garis panduan yang Imam Al-Ghazali letakkan agar kita sebagai manusia tidak ada sifat sombong,angkuh,takabbur, dan buruk sangka.
gambaq yang menunjukkan keangkuhan,dan kesombongan.

1)Jika berjumpa dengan kanak-kanak,anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita kerana kanak-kanak belum banyak melakukan dosa.

2)Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat kepada ALLAH SWT berbanding dengan diri kita sendiri.



3)Jika bertemu dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia lebih banyak ilmu yang dipelajari dan lebih banyak mengetahui berbanding kita.

4)Apabila bertemu dengan orang jahil,anggaplah mereka lebih mulia kerana mereka melakukan dosa dalam kejahilan.Sedangkan kita melakukan dosa dalam keadaan mengetahui.

5)Jika melihat orang jahatjangan anggap kita lebih mulia daripada mereka kerana mungkin disuatu hari nanti mereka akan insaf dan bertaubat atas kesalahan yang dilakukan.

6)Apabila bertemu dengan orang kafir,katakanlah didalam hati,bahawa mungkin suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh ALLAH SWT dan akan memeluk islam,maka segala dosa mereka akan diampunkan oleh ALLAH SWT.

Itu sahaja pengisian untuk entry kali ni..eyh ada sedikit penambahan sebab tetiba terbaca benda ni.

Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu~ kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan, lirikan senyuman, kata-kata manja yang menggoda yang boleh meruntuhkan iman.. Telah tercatat seungkap nama lelaki di Luh Mahfuz untukmu.. Cuma keperibadiaannya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu.. Jika kau tetapkan ia atas jalan yang diredhaiNya, InsyaAllah, si dia turut di jalan yang sama~

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي خَيْرٍ

“Semoga Allah memberikan keberkahan kepadamu, memberikan keberkahan atasmu, dan menyatukan kamu berdua di dalam kebaikan.”



No comments:

Post a Comment

mekaceh komen comel =)